Kuuluuko manipulointi myyntiin - markkinointitekstissä tai muutenkaan?

Tämä on yksi yleisimpiä kysymyksiä, joita saan koulutettaviltani kun päästään vähänkin syvemmälle copy-psykologioissa. 

"Eikö tämä nyt ole vähän manipuloivaa...?"

No, vastaus ei ole yksiselitteinen.
Ja tiedän, että saman tien se kuulostaa jo selittelyltä. 

Mutta voin vakuuttaa, että tunnistan manipuloivan myyjän tai copywriterin jo kilometrien päästä - ja tiedän, että he eivät myöskään juuri saa myyntiä aikaan. 

Etenkään pitkällä tähtäimellä. Saati asiakastyytyväisyydellä. 

Nimittäin todella toimiva myyntipsykologia EI vaadi manipulointia, vaan todellista samaistumista asiakkaaseen, jotta tiedät heidän tarpeensa, tavoitteensa ja tunnemaisemansa. 

...jotta voit johdatella heidät haluamaansa/tarvitsemaansa maaliin. 

Sillä jos lähdet VAIN omista tarkoitusperistäsi manipuloimaan asiakasta puolellesi, päädyt kikkailemaan, puhumaan vain itsellesi, tai plagioimaan muiden copya... 

Eli manipulointiin pyrkiminen on oikopolku, josta ei juuri ole oikeasti hyötyä. 

Ja silti... tein pari-kolme vuotta sitten podcastin, jossa kosketellaan näitä aiheita.

Senaikainen liikekumppanini ja podcastin brittiläinen toinen tekijä oli lievästi sanottuna melkoinen nuorallakävelijä näiden mainittujen asioiden suhteen... Silti kannattaa tsekata etenkin tämän yhden "DARK ARTS" -jakson melko hmm, uniikki sisältö:

Pirates of Persuasion - The Dark Arts Episode

Mikä sitten toimii manipulointia paremmin? 

  • Asiakkaasi asemaan asettuminen ja siitä käsin puhuminen
  • Osoita, että ymmärrät asiakkaasi ongelmaa ennen kuin ratkaiset sen
  • Psykologisten triggerien tunteminen ja oivaltava käyttö
  • Alitajuisten komentojen liittäminen viesteihisi (tosin ei mitä tahansa)
  • Sujuvan flown aikaansaaminen kaikkiin viesteihisi

 ...ja paljon, PALJON muuta josta keskivertomarkkinoijalla ei yleensä ole tietoakaan. 

Saati harjoitusta... saati malleja käytettäväksi... saati luotettavaa opastusta... 

Ja juuri siksi olet oikeassa paikassa. Täällä siihen tulee muutos, ja sinä hyödyt eniten! :) 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.